De rust opzoeken


Ping! We krijgen een appje binnen.

Mag ik vanmiddag in het hokje zitten, ik heb rust nodig om te werken ?
Ja hoor, dat mag.
Beter! Want Brian wil er ook zitten, maar nu heb ik hem gereserveerd.
Haha, maar zo werkt het niet! We hebben het er vanmiddag wel over. Tot straks!

Rust
Wanneer je de rust voelt, dan kom je makkelijker tot werken. Dit geldt ook voor onze leerlingen. Hoe minder afleiding, des te meer rust. Vaak hebben de leerlingen al oordopjes in met hun eigen muziek, zodat ze niet worden afgeleid door het geluid van anderen. En wanneer je in het hok gaat zitten heb je nog minder afleiding, omdat je de bewegingen van anderen niet ziet.

Het hokje
Het hok. Dat klinkt wel erg als een dierenverblijf. Wij hebben in onze praktijk een hokje met een tafel en vier stoelen. Dit hokje kun je afsluiten door middel van een deur. Waardoor je minder afgeleid raakt. Want zo heb je geen zicht meer op de andere leerlingen die bijvoorbeeld opstaan of hun tas pakken.

De rust opzoeken

Controle
Er is minder toezicht in het hokje.
Leerlingen kunnen sneller op hun mobiel zitten in het hokje.
In het hok kunnen ze gerust voor zich uit staren en niets leren.

Het zijn gedachtes die bij sommige mensen opkomen. En die gedachtes kunnen inderdaad werkelijkheid worden. Maar het blijft belangrijk om de leerlingen te vertrouwen. Wij moeten erin geloven dat ze aan hun huiswerk gaan zitten. Zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen leerproces.

We helpen hen door van tevoren te bespreken wat ze gaan doen. Tussendoor komen we weleens binnen. Maar dat is voornamelijk om te vragen hoe het gaat en of we nog kunnen helpen. Bijvoorbeeld door te overhoren of desgewenst wat vaker langs te komen, omdat Brian toch merkt dat hij vaker op zijn mobiel kijkt als hij afgezonderd zit. En wanneer een leerling dit zelf vraagt, dan staan we erachter om hem te controleren. Want dan heeft hij het blijkbaar even nodig.

Zelfkennis
Het stukje zelfkennis is belangrijk. Want Brian kan dus goed aangeven dat hij apart wil werken in verband met de afleiding. Maar tegelijkertijd is de verleiding daar groter om op zijn mobiel te kijken. Onze controle is dan een mooie (tussen)oplossing om alleen aan de slag te gaan in het hok. En deze controle kunnen we dan weer afbouwen als we samen zien dat het beter gaat.

Vertrouwen
De leerlingen leren zichzelf kennen als ze het vertrouwen van de volwassenen om hen heen krijgen. Want Brian komt erachter dat hij door zijn mobiel afgeleid raakt in het hokje. Dit had hij niet ontdekt als hij zijn telefoon bij mij moest inleveren of zelfs niet in het hok mocht gaan werken. Hij loopt nu tegen zaken aan waar hij nog aan moet werken.

  • “Yes, ik ben eerder dan Brian. Dus ik kan in het hok!”

“Oh, werkt dat zo?”
Brian lacht.
“Volgens mij weet jij heel goed hoe je dit samen goed kunt oplossen als Brian er is.”

  • “Oké, Anita. Ik zal laten zien dat ik niet meer in groep 1 zit.”

Kan jouw kind ook wel wat minder afleiding gebruiken. Neem contact met ons op en dan kunnen we samen bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen: Huiswerkbegeleiding Ermelo.

Huiswerkbegeleiding Ermelo
© Maak mij wat wijs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *