Foto’s van huiswerkbegeleiding

*FLITS* *FLITS*, horen we achter elkaar. Vandaag worden er foto’s van huiswerkbegeleiding gemaakt. En daar hebben we stoere fotomodellen voor nodig. We willen foto’s van:
De ruimte

Portretfoto’s

Actiefoto’s
En wie mogen niet ontbreken tijdens de actiefoto’s? Juist ja, onze leerlingen alias fotomodellen. Dus vroegen wij onze leerlingen of zij op de foto wilde. Met het gegeven dat deze foto’s gebruikt zullen worden op onze website en social media.

Niet stoer  
Ga er maar eens aanstaan als puber, want op de foto gezet worden en ook nog eens waarbij je ook nog eens laat zien dat je bij huiswerkbeleiding zit. Sommigen vinden het namelijk helemaal niet stoer om naar huiswerkbegeleiding te gaan. Wanneer ze er eenmaal zijn, merken ze echt wel dat ze bij ons meer zelfvertrouwen krijgen en leren. Maar om dit nou toe te geven tegenover je ‘matties’ is echt niet stoer.

Hoewel jongeren op sommige momenten onzeker kunnen zijn over bijvoorbeeld hun uiterlijk, kan het zijn dat ze op andere vlakken veel zelfvertrouwen hebben. En zo waren er vier leerlingen die op de foto wilden.

Ontwikkeling doormaken
Zo zag ik in één week een jongen een heuse ontwikkeling doormaken. Op de vraag via WhatsApp of hij mee zou willen werken door op de foto te gaan voor de huiswerkbegeleiding, reageerde hij binnen 3 minuten dat hij dit niet wilde. “Helemaal goed”, appte ik terug. Vier uur later krijg ik weer een appje dat hij toch wel wil, maar dan graag onherkenbaar. “Ook helemaal goed. Maar je moet het alleen doen als het goed voelt”, appte ik terug.  En wat denk je dat hij op de donderdag zelf zei? “Ik wil ook wel herkenbaar op de foto, hoor.” Wat er allemaal wel niet in één week kan gebeuren.

Reactie-inhibitie
Het vermogen om eerst te denken en dan te doen is een executieve functie die hier mooi tot uiting komt. Zijn primaire reactie is: “Nee, dat wil ik niet.” Vervolgens blijft deze vraag in zijn hoofd rondhangen en denkt hij erover na. En na drie dagen komt hij tot een heel ander besluit. Het vermogen om eerst te denken en dan te doen is niet bij iedereen vanzelfsprekend en heeft ook training nodig.

Zo kunnen er verschillende momenten waarbij je primaire reactie kan zijn:

  • Ik snap het toch niet.
  • Nee, ik wil geen uitleg.
  • Ik haal toch een onvoldoende.
  • Nee, ik weet het antwoord niet.

Dus de eerste stap kan zijn om iemand aan te leren om te zeggen: “Ik denk er even over na.”

Wel stoer
En ik vind deze leerlingen wel stoer dat ze voor de camera willen staan, maar of zij het dan stoer zullen vinden, dat ik hen stoer vind. Dat betwijfel ik.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *