Leren

Ik ben 30 jaar en het is een lange tijd geleden dat ik in de schoolbanken zat om te leren. Als 30-er schoof ik het lezen van een inhoudelijk boek voor mij uit, bang om het niet te kunnen onthouden. Kan ik nog wel leren? Want ik weet hoe het met mijzelf gaat bij het onthouden van een film. Ik kan gerust een film een half jaar later weer kijken en dan halverwege denken: oh deze ken ik al. En dat vind ik dan helemaal niet erg, want ik kijk hem net zo lief af. En het leuke is dan dat ik soms niet eens de afloop meer weet. Dus het blijft dan spannend. Uiteindelijk ben ik toch begonnen met het lezen van een meer inhoudelijk boek dan de chicklits die ik ook lees.

Onthouden
Na één hoofdstuk laste ik een pauze in. Ik probeerde voor mijzelf te herhalen wat ik had gelezen. Even checken of ik echt niets zou onthouden. Gelukkig bewees brein het tegendeel en onthield ik wel degelijk iets. Pffieuw… een heuse opluchting 😊. Maar zou ik het gelezen stuk ook nog morgen weten? Dat was mijn volgende gedachte. Ik ging even achterover zitten en dacht na. Wat leer ik mijn leerlingen nou?

Lees eerst de hele tekst eens door, zonder dat je jezelf oplegt om het te moeten onthouden.
En daar heb ik meteen mijn eerste fout gemaakt. Ik wilde het per se direct onthouden en ging daarom tegelijk met het lezen al ezelsbruggetjes maken. Ik schreef de belangrijkste zaken op.

Poging 2
Ik had nog 6 hoofdstukken te gaan, dus dat zijn een mooi aantal oefenmomenten. Tijdens het lezen vond ik het lastig om de verleiding te weerstaan om alvast wat steekwoorden op te schrijven. Want in mijn achterhoofd zei iemand: “Ja, anders moet je het straks weer lezen. Als je het nu al opschrijft, dan scheelt dat weer tijd. En bovendien onthoud je het dan beter.”

Leerlingen
Dit experiment maakt dat ik de leerlingen ook beter snap. En zij voelen de tijdsdruk nog meer, want als zij tijd over houden dan hebben ze langer de tijd om te gamen, voetballen of te chillen. Het is goed om zelf ook tegen zaken aan te lopen. En zeker ook om te benoemen tijdens een gesprek wanneer iemand op een manier leert waardoor er weinig blijft hangen. Jongeren vinden het fijn om te weten dat wij volwassenen ook fouten maken en daarvan leren.

Wat geef ik de leerling nu mee?
Bedenk van tevoren een strategie. Hoe benader je een leertekst? Wat is de strategie? Dit kan zijn:

  • Doorlezen
  • Herhalen inclusief kernwoorden opschrijven
  • Kernwoorden op flashcards zetten en op de achterkant de uitleg.
  • Inzichtvragen stellen en opschrijven.

Sommige leerlingen hebben dan nog een stok achter de deur nodig om zich ook echt aan deze strategie te houden. En in het begin is het prima om hier bij te helpen.

De film
Zo en nu ga ik Netflixen. Het maakt mij niet uit wat voor film, want ik ben de clou waarschijnlijk toch al vergeten. Of toch niet met mijn nieuwe leerstrategie?

Benieuwd welke leerstrategie voor jou werkt per vak? Neem eens contact met ons op.

©Maak mij wat wijs!
Huiswerkbegeleiding Ermelo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *