Zelf tot een oplossing komen

Zelf tot een oplossing komen
Maandag
Jack komt binnen en loopt direct door naar zijn tafeltje. Hij zet zijn tas neer en pakt zijn Franse boek erbij. Ik loop naar hem toe.
“Hoe was je dag op school, Jack?” vraag ik.
– “Ja, best. Het laatste uur bij gym was wel leuk.”
“Wat heb je met gym gedaan?”
– “Volleyballen. Mijn gymleraar is zelf een fanatieke volleyballer, dus hij leert ons allerlei toffe trucjes”, zegt Jack.
“Klinkt heel leuk. Wat staat er nu op het programma?”
– “Frans, helaas niet mijn favoriete vak.”
“Ja, niet favoriete vakken horen er jammer genoeg ook bij”, zeg ik.
– “Nou dat hoeft niet hoor, want ik ken het al wel. Ik leer samen met een vriend.”

Vrienden
Vrienden zijn van grote invloed tijdens de puberteit. Samen leren is dus een prachtige manier om elkaar op een positieve manier te beïnvloeden. Wanneer ze samen zijn gaan ze met elkaar zitten en overhoren ze de Franse woordjes. Ze hebben ook bedacht dat ze beiden de helft van de woordjes in Wozzol zetten en ze daarmee zichzelf kunnen overhoren als ze niet bij elkaar zijn.

Trots
Ik was trots op deze ontwikkeling. Want een tijd geleden was Jack maar moeilijk te pushen om voor zijn Frans te leren. Hij is zelf met deze oplossing gekomen. En geloof mij, dat zijn de beste oplossingen. Want als je iets zelf verzint, dan is je motivatie ook een stuk groter. Bovendien wordt hij zo een stuk zelfstandiger. Meer lezen over zelfstandigheid, klik hier.

Wat kan je doen als ze zelf niets kunnen verzinnen?
Het is natuurlijk niet altijd feest. Leerlingen komen niet altijd zelf tot een oplossing. Je kunt hen dan op weg helpen door vragen te stellen. Zoals:

  • Wat zorgt ervoor dat het leren van Engels wel goed gaat?
  • Van welke beloning word je blij?
  • Welke methode van leren past bij jou / hoe leer jij het beste?
  • Hoe wil je leren leren?
  • Wat heb je van mij (of je ouders) nodig?

Planning
Het maken van een planning is essentieel. Als het in zijn planning staat, geeft dit weer dat steuntje in de rug. Zo zorgt hij ervoor dat hij de ‘lastige vakken’ als eerste leert. Zodat hij dat maar gehad heeft.

Donderdag
“Moet je horen!”, komt Jack enthousiast binnen.
“Tim en ik hadden allebei precies hetzelfde cijfer, een 7,3! Dat geloof je toch niet?!” roept hij trots.
– “Dat geloof ik zeker wel. Goed gewerkt, Jack!”

© Maak mij wat wijs!
Huiswerkbegeleiding Ermelo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *